Forsøk på Geite

april 20, 2014 1 By @Siw

Da vi sto opp på søndag visste vi at vi skulle pakke ned telt og pulker og kjøre helt tilbake til Oslo på kvelden. Opprinnelig hadde vi snakket om å gå opp på Store Smørstabbtind, som jeg ennå ikke har vært på. Men etter den litt spennende turen på Skeie var lufta liksom gått ut av oss. Vi tok på oss fjellskiene igjen og trasket opp breen og til toppen av Sauen for å bestemme hva vi skulle gjøre.

Sauen og saksa. Dagens skjebne.
Oppå ryggen til Sauen. Now what do we do?

Været var kaldt igjen og sola skinte fra en skyfri himmel. Hvis vi skulle opp på Store Smørstabbtind måtte vi ned langs østsiden av den og gå opp eggen fra motsatt side. Det var egentlig en litt lang tur. C fant ut at vi i stedet kunne gå motsatt vei fra Sauen, langs østsiden av Sokse og ut på aksla fra Bjørnskaret ut mot Geite. Det var nemlig en annen 2000 m-topp han manglet.

Ned på baksiden av Sauen og Sokse

Det var lett og fint å gå utover i retning Leirdalen. Men på et punkt begynte aksla å gå nokså bratt nedover, og så kunne vi se Geite reise seg som en spiss tagg litt lenger fram. Det var et dypere og brattere skar mellom oss enn vi hadde forutsett, og vi var uten noen form for sikringsutstyr. Jeg satt igjen oppå eggen mens C tok seg ned for å rekognosere. Han kom tilbake og annonserte at han personlig kunne ha tatt seg helt opp til toppen av Geite uten ekstra utstyr, men han tvilte på at jeg ville like et sva vi måtte krysse i bunnen av skaret. Han mente også at bestigningen ville være langt enklere hvis vi startet fra Leirdalen. Vi ble derfor enige om å utsette den til sommeren.

Fra aksla ned til Gjeite opp mot Smørstabbtindene; toppen av Sokse, Sauen, Kniven og Store Smørstabbtind. Ned til høyre går Storbrean.

Nedfarten til Krossbu med fullastede pulker i taudrag skal jeg ikke si så mye om. Så lenge vi var på breen var det bare kos og gøy og moro, men da vi skulle ned henget og bort den skrå lia, ble det akkurat så tråklete som vi hadde fryktet. Nedenfor dette hadde sola fått mye mer tak og snøen var kram og lett å styre pulken i. Vi seilte til slutt ned til brøytekanten vår med pulkene foran og fikk en time med ompakking og innpakking i nydelig kveldssol. En fin påsketur!