Kvikke på Vikna

juli 19, 2023 0 By @Siw

Vikna er en øygruppe i Nord-Trøndelag, som består av 3 større øyer midt i et hav av små, ut mot storhavet og opp mot fylkesgrensen til Nordland. De 3 store heter Inner-Vikna, Mellom-Vikna og Ytter-Vikna, og slik ligger de også fra øst til vest. Det mest kjente stedet i Vikna er Rørvik som ligger på innsiden av Inner-Vikna. Ellers er Vikna godt kjent som et padle-eldorado, og en god grunn til å dra dit.

Dette er 5. sommeren på rad vi tar kajakkene på taket og telt og klatreutstyr i bagasjen, og kjører nordover til Vesterålen. Vi starter vanligvis tidlig i juli og reiser etter været. Opprinnelig tenkte vi på Stryn og Innerdalen, men der var det bare vått. I Oslo var det derimot kjempefint vær! Så vi drøyde litt, mens vi fulgte med på hvor det kunne bli fint å starte turen. Det ble Vikna, og turen startet den 18. juli.

Vi kom opp gjennom Trøndelag i gråvær og tok veien om Namsos til en forandring. Fant en fin teltplass ved Storvika på innsiden av Elvarlandet.

Våknet til nydelig sommervær neste morgen, og kjørte videre mot Rørvik. Etter Salsnes kjørte vi av mot havet, til Nordsjøkåren. Derfra kunne vi se over til vindmøllene på Hundhammarfjellet, og utover mot Abelvær, som vi hadde lest at skulle være et bra startsted for en padletur.

Det viste seg at Vikna-øyene består av sånne forblåste koller (typisk at det kommer vindmøller der) med lune, trange dalsøkk midt i. Vi kjørte ikke til Abelvær. Vi ønsket oss en campingplass på selve Vikna, med flere muligheter for padleturer, og endte på Kleiva Camping. Betalte for en strømplass for å få fin utsikt og lett tilgang til sjøsetting. Det ble en fin runde i skjærgården ut fra Evenstadvågen før middag.

C oppdaget at en gammel bekjent var på Vikna samtidig med oss. BB har en mor fra Vikna, og nå var han og moren på ferie noen dager på Mellom-Vikna. Vi fikk kontakt og kom på kaffe og vafler. Det var en artig tur ut dit. Til dels langt mellom husene, men desto tettere mellom elg og rådyr som dukket opp bak en hver sving. Landskapet er spesielt. Disse lave, runde og forblåste kollene, med jorder og skogholt i trange, grunne dalsøkk, utgjør til sammen et frodig og romantisk landskap.

Etterpå ble BB med oss, og vi dro alle tre ut til Ramstad, på yttersiden av Ytter-Vikna, og tok en kveldstur utover langs nordsida av øya Borgan. Det ble aldeles blikk stille ved solnedgang og akkurat så fint som vi kunne drømt om!

I den lyse sommernatta kjørte vi tilbake gjennom de trange søkkene på Ytter- og Mellom-Vikna, til Kleiva og teltet vårt. En vidunderlig start på årets sommerferie.

Teltplassen ytterst på Kleiva Camping

Dette ble vår ene dag på Vikna denne sommeren. Dagen etter kjørte vi videre nordover via Kolvereid, i håp om å rekke fint nok vær på Helgelandskysten også.