Turist på Kjerringøy

juli 25, 2020 0 By @Siw

Værmeldingen for i dag var laber. Regn fra natten og ut på dagen, mulighet for oppholdsvær mot kvelden. Skulle vi ha gode forhold på Strandåtindtraversen måtte vi vente til i morgen. På campingplassen så vi en gjeng som helt tydelig var klatrere, det holdt på med tau og sikringsmidler hele morgenen. Vi tok kontakt og spurte om det var Strandåtindtraversen de skulle på. Det skulle de, men ikke i dag. De ville vente til været ble bra nok. Akkurat som oss hadde de lyst på tørre og fine forhold på den turen.

I morgen er det faktisk meldt kjempefint vær. Da ble det et enkelt å valg å vente en dag til, slik at traversen kunne tørke opp først. Imens tok vi en hviledag her. Hvordan skulle vi utnytte den?

Museumsbesøk på Kjerringøy gamle handelssted

Vi spiste lunsj i museumkaféen ved det gamle handelsstedet. Så bestemte vi oss for å være turister og for en gangs skyld besøke dette museet. Jeg har vært på Kjerringøy to ganger før uten å ta meg tid til det. Men i dag var det absolutt verdt inngangsbillett og tiden det tok.

Staselig spisestue

Handelsstedet har en fascinerende historie og er utrolig vel bevart, med svært mye av den originale prakten intakt. Ta deg tid om du kommer forbi!

Hovedhuset sett fra sjøhuset

Lengst tid brukt vi i sjøhuset og den gamle butikken.

Sjøhuset

Men vi var inne i alle de små bygningene som sto åpne for besøk og fikk se fascinerende mye gamle redskaper og innredninger.

Fra stornaustet

Etter flere timer på handelsstedet tok vi turen over til Markens Grøde, ysteri og kafé med kjempegod mat. Der var det lørdagspizza. På grunn av været var det mange som ville spise inne og vi måtte vente på bord. Da vi endelig hadde satt oss og bestilt, kom klatregjengen fra campingen og delte bord med oss. De hadde vært på en spennende klatretur på Trolltinden, helt sør mot Mistfjorden. Det ble en god prat om fjell og klatring og Strandåtind, og det viste seg at i denne gjengen var det jentene som var klatrerne og skulle gå traversen.

Etter hvert ble været så bra at vi ville utnytte tidligkvelden til en topptur. Etter en del sjekking på Internett fant vi ut at Kvarven, 609 moh, var et bra turmål. Passelig høy og passelig langt å gå, med jevn stigning og mulig på en ettermiddag.

Tidlig på turen og god utsikt mot Strandåtind og de andre fjellene på nordsiden av Kjerringøy

Som det alltid er langs kysten av Nord-Norge, kom vi forholdsvis fort opp av bjørkeskogen og begynte å få utsikt mot både øyene utenfor og fjellene som omkranset oss på alle sider.

Utsikt mot Karlsøyvær utenfor, Steigen helt bak, og Strandåtind til høyre. Toppvarden litt bak.

Toppen av Kvarven er en slak kam med en bratt side. Du går lenge langs denne før du når toppvarden. Neste topp, tilsynelatende i flukt med Kvarven, er Blåfjellet, 681 moh. Vi avsto fra å gå opp på den også.

Blåfjellet, toppen bak Kvarven, 681 moh. Vi tok oss ikke tid denne gangen.

I morgen skal vi gå Strandåtindtraversen. Det blir en lang dag med mye stigning og klatring på egne sikringer. Vi valgte å spare på kreftene framfor å gå på en topp til i dag. Men vi ble stående en god stund på toppen av Kvarven og studere Strandåtindmassivet.

Her sto vi og studerte Strandåtindmassivet fra toppen av Kvarven.

Veien ned er lettgått og vi brukte tid på å plukke det vi fant av modne molter underveis. Og sånn gikk nå kvelden.

I morgen blir en spennende dag!